Performance

2019

SPIR@L

PAB OPEN 19 Bergen  05/06.10
In the 5th floor were 39 hotel room at the disposal to 39 performances by artists who have come from many countries.
David Alræk, Kjartan Andersen, Sara Arenfeldt, Kelvin Atmadibrata ,Janne Aass, Sophie Barth/Schouskollektivet, Alexandra Bischoff, Else Karin Tysse Bysheim and Linn Monika Børresen, Samuel Brzeski, Agnes Btffn , Gillian Carson, Susanne Irene Fjørtoft, Haruka Fukao/ Yohei Hamada, Charlotta Grimfjor Cederblad, Amy Guilfoyle, Bianca Hisse, Alexandra Holownia, Kurt Johannessen, Johan F Källman, Nina Bang Larsen, SANGHOON LEE, Tina Mariane Krogh Madsen & Malte Steiner, Vincenzo Fiore Marrese, Ilze Mazpane and Sanita Duka, James McIlwrath, Iivi Meltaus, Elisa Miravalles, Patrick Morarescu, Gisle Nataas med Signe Schineller og Camilla Nneka Inalu, Tita Polderman, Lykourgos Porfyris, Eivind Reierstad og Alexandre Guimarãres, Dana Sederowsky, Tanja Silvestrini, Jasemin Telle, Álvaro Terrones, Dick Turner, Sarah Tzara Victoria, Siri Bertling Wiik and Salka Hellbacka

___

SPIR@L

Flørli Lysefjord Norway 23.09 

___

Røros Norway 25.04

SPIR@L the performance
A sculpture on a living base:
duration: 30 mn to 60 mn, variable depending of the setting.

The artist’s body, is covered with a blood-red silk material. As a living base to a sculpture shaped of broken toys looking-like-weapons balancing on the head, she walks in a spiral movement.
The walking is slow and silent. It can happen that the artist makes sounds with her voice.
The spiral is drawn on the ground by a material adapted to the space, which does no set marks. like earth, chalk, flour etc .


SPIR@L – about the performance

The performance work is generated by the artist’s personal experiences and reflexions and performance experiences around the body’s strength and vulnerability, the violence and its tools, the victim’s silence and the creative victim, a time spiral …

A sculpture made of toys looking like weapons, a red muslin.

sp2

and the poem
Clubs Daggers Cutlasses, by Torild Wardenær

… CLUBS DAGGERS CUTLASSES PICKAXES REVOLVERS  SULPHURIC ACID KNIVES AXES HALBERDS CYANIDE BATONS SHEATH KNIVES SHOT CANNONS LANCES RIFLES RAPIERS  FLOATING MINES  SABRES BAZOOKAS FOILS  MACHINE GUNS ATOM BOMBS  CARBINES  SICKLES POISONOUS GAS  MUSKETS TORPEDOS  SCIMITARS CATAPULTS  NAPALM FLINTLOCKS HAND GRENADES AIR GUNS DDT MAGNETIC MINES MITRAILLEUSES TANKS  STEN GUNS  LONGBOWS  MINES  BLUNDERBUSSES  MAUSERS

…glottis, leather skin, lymph nodes, capillary loops, lumbar vertebrae, meniscus, synovial joints, cerebellum, glia cells, adrenal cortex, Bowman’s capsule, lunar bone, pupil, ureters, nasal septum, occipital lobes, appendix, jugular arteries, cranial cavity, portal vein, Merkel’s disc, hymen, wisdom teeth, sublingual gland, Cremaster muscle, lachrymal, sinusoidal node, ilium lumbar muscle, iris, eustachian tubes, anytenoid cartilage, mitral valve, cuneiform bone, pericardium, ball joint, rib cartilage, parietal lobe, arteries, tailor muscle, inner anklebone…

MUSTARD GAS HARPOONS FUSES LAND MINES SLEDGEHAMMERS NEUTRON BOMBS  ARSENIC  ARMOUR-PIERCING SHELLS GUILLOTINES DEPTH CHARGES HUNTING KNIVES SHRAPNEL MACHETES FLAME THROWERS HYDROGEN BOMBS ANTI-AIRCRAFT GUNS SALOON RIFLES CRUISE MISSILES NITRIC ACID CLUB BAYONETS TANKS STILETTOS BROADSWORDS SPEARS STICKS SLINGS LANCETS SCALPELS NERVE GAS CLUSTER BOMBS …

More about the performance

n  SPRI@L om performancen 

Performance arbeidet genereres av personlige erfaringer og refleksjoner samt performance erfaringer som kretser om kroppen og åndens styrke og sårbarhet, volden og dets verktøy, offerets taushet og det skapende offeret, en tids spiral m.m.

Performance: SPIR@L
En skulptur, en levende sokkel:
varighet: 30 til 60 mn, varierer ifølge sted og omgivelser

Kunstnerens naken kropp, er dekket av et blodrød silke stoff. Som den levende sokkel til en skulptur utformet av leketøy som ser ut som våpen, balanserende på hode, spaserer hun fritt i forhold til en spiral tegnet på gulvet.
Vandringen er rolig og foregår i stillhet. Dog kan det forekomme at kunstneren lager lyder med stemmen.
Spiralen tegnes av et material som ikke setter spor, skaft i relasjon med stedets og kan være jord, kritt, mel e.l. .

__________

2018

  • November  06-11 – YORK

York Æsthetica film festival,

  • Mars 15 – Bergen
    19:00 – 21:00

PAB Lokal: Majestic view in the mountain side

n  “twixtfolie”:

“Kroppen er sentral og performance gjennomføres med et minimum med utstyr. Tema for performance tegner seg innenfor meta arbeidet «TwixT».  Navnet et hentet fra gammel engelsk og betyr «mellom».

Jeg tenker på hvordan, i en familje, enkelte barn lærer seg å være usynlige, en overlevelses strategi i en krevende familje mønster.
Jeg tenker også på et menneske som forflytter sin kropp fra et land til et annet, som er stadig i bevegelse i sin søken etter sted det kan få leve/eksistere. Noen steder på sin flykt, lærer flyktningen seg å være usynlig for å kunne klare å komme seg videre gjennom fiendtlige omgivelser. Jeg utforsker denne motsetningen det innebærer å gjøre Selvet, Jeget, kroppen usynlig så at den skall kunne EKSISTERE ta plass.

Jeg har jobbet over lengre tid med dette og nyere prosjekter innebærer denne dimensjonen, dvs kroppen eller mennesket eller meg som befinner seg i mellom noe og noe.. mellom det synlig og det usynlig, «twixt» materialitet og i-materialitet osv. …

Leiligheten er et sted for intimitet, et hjem barnet bør finne beskyttelse i, et hjem som den flyktende drømmer om.

For PAB Lokalt dvs i Leiligheten ser jeg for meg gangen, som er en passage der jeg vil bevege meg mellom synlighet og usynlighet. Jeg har en ide, men trenger å arbeide videre med det, før jeg finner en passende form.” Agnes Btffn

___

2017

  • December 19
    18:00 – 19:00 Performance inprovisation:
PAB Open Session – Inside/Outside 18:00-1900 · Galleri Bokboden · Bergen – participants : …
and 16:00-17:00 – Snekkermester Niels Noer’s workshopRøros – participant Agnes Btffn
 ____
  • August 12
    14:00 – 17:00 Performance impro «FOREST (Skog)»
    Flørli in the Lysefjord, Sarta Palestine, Bergen

Bergen Blåmansvatnet – PAB OPEN SESSION

PAB Open bergen skog FB


Sarta Palestine – Nemer Sartawi

– The participants: Nemer Sartawi, Mudjahed, Lyas , Imad, Moathe, Ameen
– Photos: Nemer, Mudjahed


Flørli, Lysefjord – Agnes Btffn

– The participant: Cane, Pale, Ingvild, Johannes og Karna Krestine, Niels
– Photos: Cane, Agnes, Ingvild

Agnes Btffn and Nemer Sartawi, created a three hours long Performance improvisation “out sourced” in each their living place, Flørli in the Lysefjord Norway and Sarta Palestine, in participation to Performance art Bergen’s project, PAB Open.
A group of artist created a three hours long Performance improvisation on one of the seven mountains close to city of Bergen.
The audience were welcome to participate in both Sarta and Flørli.
http://www.performanceartbergen.no/
Facebook

_____


2016

  • August 19
    PAB MINI – Kunstgarasjen Bergen

Participants: Anette Friedrich Johannessen, Gillian Carson, Jan Egil Finne, Ingeborg Blom Kaahl, Robert Alda, Susanne Irene Fjørtoft, Agnes Btffn.

photos by Kurt Johannessen, Thor Brødreskift, Synneva Heradstveit

_____

  • August 02
    “Vaisseaux des Anges” – Jarnac Charente – JarGond’Art – France

Participants : Yves Henri, Agnes Btffn
Videos, photos: Catherine Bourgeois, Agnes Btffn Yves Henri.

Rencontre éphémère sur la Charente

“La terre. L’eau rencontre toujours sa limite, la frontière de la terre. La terre hospitalière s’entoure de l’eau qui à la fois l’enferme et désigne d’autres horizons, la ligne d’une autre terre, espérée, redoutée.”

— Forme, état de forme, formation

« Ainsi, toute forme, et c’est fondamental, n’est qu’un état de forme, mais il est des états instables, qui ne s’installent pas, qui glissent dans une sorte de fondu enchaîné permanent, et des états provisoirement stabilisés : ce sont ceux là qu’en règle générale on considère comme des formes, du moins en tant que celles-ci correspondraient à des types, inscrivant comme telles, au sein de la variation infinie, la puissance de l’invariant. Mais pourtant ces états stabilisés d’apparence inerte sont eux-mêmes la trace, ou, plutôt, la mémoire emboutie de leur formation ». (p. 32)

« La forme, tout en adhérent à l’être singulier des choses ou des êtres, a en même temps une existence autonome qui est de l’ordre du concept ou de l’image ou qui du moins regarde vers eux. Ce que l’on peut dire d’un état de forme, c’est qu’il est comme un arrêt sur image » (p. 36).”

… Alain Kerlan -extraits de «Naufragés éphémères, ils s’en sont allés jouer ailleurs» Voir «LE VAISSEAU FANTOME, DE L’OBJET PHILOSOPHIQUE A L’OBJET ESTHETIQUE « Performance artistique et philosophique » Yves Henri, Alain Kerlan Samedi 28 mai, 15h30-17h 1er Gymnase de Rhodes / Salle de Théâtre»

____

  • June 17
    PAB Open Session- Småpudden Bergen

Participants: Anette Friedrich JohannessenHenrik KoppenJan-Egil Finne,  Agnes Btffnنمر سرطاوي (Nemer Sartawi), Pavana Reid.
photos:  Petter Lønningen, Ane Noer Korsjøen, Synnøve Spangelo, Agnes
Btffn

____