PERFORMANCE works

Collective and other performance

Abtffn

JarGondart

2022

Juni 3/4/5 – RubsCULpTURE/SøpsKULpTUR

(((O))) OUTPOST Flørli / Rimi/Imir SceneKunst – RISK

Time length: 2 types of time:

•     ongoing: picking vintage rubbish from the ground
•     1 hour each day all 3 days (anytime) in order to build the sculptures of the found materials

People are invited to join  

The subject:

– Pick garbage from the landscape:  until 1999, Flørli was a water power industrial community. The processing of the garbage consisted in digging a hole to tip the wastes into. Like in other isolated places at that time, dealing with waste was not always very precise and today, waste particles can be found around the place popping up between moss and stones. This material is of historical value. Through the garbage, one can dive in the history. The material pops up at the surface of the ground, pushed up by the ice. Mackerel cans from a canning factory shut down in 1984 can be found…

– Shape a sculpture from the waste material found and create, a sculpture to be balanced on the head. The person balancing the sculpture becomes the base for the sculpture.

– Walk in the landscape, a sculpture balancing on the head, in the light of the low sun ray at the edge of the rising of the horizon called also the sunset.

Or, just set up the material on top of each other balancing on a chosen base and take a photo. 

more info on: Balance – RUBsCULpTURE  

____________________________

Balance – SøpsKULpTUR av Agnes Btffn (NO/FR)

// (denne kan du få med deg alle tre dager, fra 15.00-16.00 + andre tidspunkt for søppelsanking TBA )

Performancen har to deler:

– Pågående: plukke ‘vintage’ søppel fra bakken

– Én time hver dag bygges det skulpturer av materialet som er funnet

Publikum inviteres til å bli med på begge delene.

Plukke søppel fra landskapet: Flørli var frem til 1999 et industrielt samfunnsfellesskap grunnet vannkraft. Prosesseringen av søppelet bestod i å grave hull i bakken hvor søppelet ble dumpet. Som på andre isolerte steder på denne tiden var metoden for håndtering av søppel ikke veldig gjennomtenkt, og man kan derfor den dag i dag finne søppel og rest partikler fra denne tiden som popper opp mellom mose og steiner. Dette materialet har historisk verdi. Ved å se på denne søpla kan man dykke ned i historien. Materialet som kommer til syne på overflaten av bakken, har blitt presset opp av isen. Man kan finne makrellbokser fra en blikkboks fabrikk som ble lagt ned i 1984…

-Form en skulptur med søppel-materialet som finnes, og skap skulpturer som kan balanseres på hodet. Personen som balanserer skulpturen blir skulpturens sokkel.

-Vandre i landskapet- med skulpturen balanserende på hodet, i lyset fra de lavtliggende solstrålene på kanten av den stigende horisonten, også kalt solnedgangen.

Eller, bare sett materialene oppå hverandre slik at de balanserer på en valgt base, og ta et bilde.

I bildet ser vi Agnes BTffn og Hessel Haker, i performancen ‘Balance sun’.

___________________________________________

2021

December 17
17:00 – 18:00

LENKE LIEN LINK

PAB OS RITUAL / PLATFORM
Bergen train station

__________________________

November 18
18:00 – 18:30

TOGETHER ELSEWHERE

Online – Performance Event

Agnes Btffn (FR/NO) und Sandro De los Santos (PE/CH)

Thursday November 18, 2021 from 18h to 18.30h

TOGETHER ELSEWHERE which is a new monthly performance series organised by PAB – Performance Art Bergen and PANCH – Performance Art Network Switzerland for online live streaming by Mediathek of the Academy of Art and Design (FHNW), Basel. 

TOGETHER ELSEWHERE is a performance art project which two artists, one from PAB and one from PANCH, perform at the same time with the same materials and the same type of space but in their different locations. More informations see: together elsewhere

___________________________

November 9
17-18

DUO – Jarnac bridge’ over the bridge of the river Charente, France

JarGondart

‘2 sculpture on 2 living bases’

The plastic sculpture is created with bits of toys looking-like-weapons by Marlene Rom Rysstad, student (Art school of Stavanger (Norway) in residence.For more info about this sculpture see SPIR@L
The wood sculpture is created of branches (held together by the tension they create between themselves) picked in the woods around the city of Bilbao (Spain) during a residency stay at the Bilbao Arte foundation in 2009.
Performance on the Zubizuri bridge in Bilbao 2009

Both sculptures are solely hold by gravity on the living bases, Marlene Rom Rysstad and Anges Btffn, walking back and forth on the bridge as the horizon rises before the sun also called the sun set.

____________________

September 18

JarGondart

RubsCULpTURE/SøpsKULpTUR

A performance in making a sculpture with waste materials coming in the house daily with the food and small goods.

____________________

23.06
MantraCash

Flørli Lysefjord, Summer solstice.

MantraCash Flørli, Lysefjorden 230621, H.M. Dalaker Blychert photo.


13.06

MantraCash


Bergen, ‘At home’ Mantra Cash’ in participation to the experimental project ‘Open home performance’ by Pavana Reid.

MantraCash, Bergen, P. Reid photo

12.06

MantraCash

VossPAB Open Session

MantraCash, Voss. P. Lønningen photo.

20.03

EQUINOX/BREATH

Flørli i Lysefjord, PAB Open Session

Equinox/Breath ABT from Agnes Btffn on Vimeo.


2020

15.11 (12 -15) 

SPIR@L

Stavanger art museum

Les mer om performance SPIR@L her.

SPIR.skm15.11.20_9581hb

16.07

‘LENKE LIEN LINK’

2020 – 2000 Flørli 20 years
Les mer om performance LENKE LIEN LINK her.


Hawaiian woman

MONTAGEND’AR – CULTURAMA HOMEMADE 


2019

05/06.10

SPIR@L

PAB OPEN 19 Bergen  
Grand hotel Terminus
In the 5th floor were 39 hotel room at the disposal to 39 performances by artists who have come from many countries.
David Alræk, Kjartan Andersen, Sara Arenfeldt, Kelvin Atmadibrata ,Janne Aass, Sophie Barth/Schouskollektivet, Alexandra Bischoff, Else Karin Tysse Bysheim and Linn Monika Børresen, Samuel Brzeski, Agnes Btffn , Gillian Carson, Susanne Irene Fjørtoft, Haruka Fukao/ Yohei Hamada, Charlotta Grimfjor Cederblad, Amy Guilfoyle, Bianca Hisse, Alexandra Holownia, Kurt Johannessen, Johan F Källman, Nina Bang Larsen, SANGHOON LEE, Tina Mariane Krogh Madsen & Malte Steiner, Vincenzo Fiore Marrese, Ilze Mazpane and Sanita Duka, James McIlwrath, Iivi Meltaus, Elisa Miravalles, Patrick Morarescu, Gisle Nataas med Signe Schineller og Camilla Nneka Inalu, Tita Polderman, Lykourgos Porfyris, Eivind Reierstad og Alexandre Guimarãres, Dana Sederowsky, Tanja Silvestrini, Jasemin Telle, Álvaro Terrones, Dick Turner, Sarah Tzara Victoria, Siri Bertling Wiik and Salka Hellbacka


23.09

SPIR@L

Flørli Lysefjord Norway  


25.04

SPIR@L


Røros Norway

SPIR@L the performance
A sculpture on a living base:
duration: 30 mn to 60 mn, variable depending of the setting.

The artist’s body, is covered with a blood-red silk material. As a living base to a sculpture shaped of broken toys looking-like-weapons balancing on the head, she walks in a spiral movement.
The walking is slow and silent. It can happen that the artist makes sounds with her voice.
The spiral is drawn on the ground by a material adapted to the space, which does no set marks. like earth, chalk, flour etc .


SPIR@L – about the performance

The performance work is generated by the artist’s personal experiences and reflexions and performance experiences around the body’s strength and vulnerability, the violence and its tools, the victim’s silence and the creative victim, a time spiral …

A sculpture made of toys looking like weapons, a red muslin.

sp2

and the poem
Clubs Daggers Cutlasses, by Torild Wardenær

… CLUBS DAGGERS CUTLASSES PICKAXES REVOLVERS  SULPHURIC ACID KNIVES AXES HALBERDS CYANIDE BATONS SHEATH KNIVES SHOT CANNONS LANCES RIFLES RAPIERS  FLOATING MINES  SABRES BAZOOKAS FOILS  MACHINE GUNS ATOM BOMBS  CARBINES  SICKLES POISONOUS GAS  MUSKETS TORPEDOS  SCIMITARS CATAPULTS  NAPALM FLINTLOCKS HAND GRENADES AIR GUNS DDT MAGNETIC MINES MITRAILLEUSES TANKS  STEN GUNS  LONGBOWS  MINES  BLUNDERBUSSES  MAUSERS

…glottis, leather skin, lymph nodes, capillary loops, lumbar vertebrae, meniscus, synovial joints, cerebellum, glia cells, adrenal cortex, Bowman’s capsule, lunar bone, pupil, ureters, nasal septum, occipital lobes, appendix, jugular arteries, cranial cavity, portal vein, Merkel’s disc, hymen, wisdom teeth, sublingual gland, Cremaster muscle, lachrymal, sinusoidal node, ilium lumbar muscle, iris, eustachian tubes, anytenoid cartilage, mitral valve, cuneiform bone, pericardium, ball joint, rib cartilage, parietal lobe, arteries, tailor muscle, inner anklebone…

MUSTARD GAS HARPOONS FUSES LAND MINES SLEDGEHAMMERS NEUTRON BOMBS  ARSENIC  ARMOUR-PIERCING SHELLS GUILLOTINES DEPTH CHARGES HUNTING KNIVES SHRAPNEL MACHETES FLAME THROWERS HYDROGEN BOMBS ANTI-AIRCRAFT GUNS SALOON RIFLES CRUISE MISSILES NITRIC ACID CLUB BAYONETS TANKS STILETTOS BROADSWORDS SPEARS STICKS SLINGS LANCETS SCALPELS NERVE GAS CLUSTER BOMBS …

_________________________

More about the performance

n  SPRI@L om performancen 

Performance arbeidet genereres av personlige erfaringer og refleksjoner samt performance erfaringer som kretser om kroppen og åndens styrke og sårbarhet, volden og dets verktøy, offerets taushet og det skapende offeret, en tids spiral m.m.

Performance: SPIR@L
En skulptur, en levende sokkel:
varighet: 30 til 60 mn, varierer ifølge sted og omgivelser

Kunstnerens naken kropp, er dekket av et blodrød silke stoff. Som den levende sokkel til en skulptur utformet av leketøy som ser ut som våpen, balanserende på hode, spaserer hun fritt i forhold til en spiral tegnet på gulvet.
Vandringen er rolig og foregår i stillhet. Dog kan det forekomme at kunstneren lager lyder med stemmen.
Spiralen tegnes av et material som ikke setter spor, skaft i relasjon med stedets og kan være jord, kritt, mel e.l. .


2018

  • November  06-11 – YORK

York Æsthetica film festival,


  • Mars 15 – Bergen
    19:00 – 21:00

PAB Lokal: Majestic view in the mountain side

n  “twixtfolie”:

“Kroppen er sentral og performance gjennomføres med et minimum med utstyr. Tema for performance tegner seg innenfor meta arbeidet «TwixT».  Navnet et hentet fra gammel engelsk og betyr «mellom».

Jeg tenker på hvordan, i en familje, enkelte barn lærer seg å være usynlige, en overlevelses strategi i en krevende familje mønster.
Jeg tenker også på et menneske som forflytter sin kropp fra et land til et annet, som er stadig i bevegelse i sin søken etter sted det kan få leve/eksistere. Noen steder på sin flykt, lærer flyktningen seg å være usynlig for å kunne klare å komme seg videre gjennom fiendtlige omgivelser. Jeg utforsker denne motsetningen det innebærer å gjøre Selvet, Jeget, kroppen usynlig så at den skall kunne EKSISTERE ta plass.

Jeg har jobbet over lengre tid med dette og nyere prosjekter innebærer denne dimensjonen, dvs kroppen eller mennesket eller meg som befinner seg i mellom noe og noe.. mellom det synlig og det usynlig, «twixt» materialitet og i-materialitet osv. …

Leiligheten er et sted for intimitet, et hjem barnet bør finne beskyttelse i, et hjem som den flyktende drømmer om.

For PAB Lokalt dvs i Leiligheten ser jeg for meg gangen, som er en passage der jeg vil bevege meg mellom synlighet og usynlighet. Jeg har en ide, men trenger å arbeide videre med det, før jeg finner en passende form.” Agnes Btffn


2017

  • December 19
    18:00 – 19:00 Performance inprovisation:

PAB Open Session – Inside/Outside 18:00-1900 · Galleri Bokboden · Bergen – participants : …

and 16:00-17:00 – Snekkermester Niels Noer’s workshop – Røros – participant Agnes Btffn


  • August 12
    14:00 – 17:00 Performance impro «FOREST (Skog)»
    Flørli in the Lysefjord, Sarta Palestine, Bergen

Bergen Blåmansvatnet – PAB OPEN SESSION

PAB Open bergen skog FB


Sarta Palestine – Nemer Sartawi


– The participants: Nemer Sartawi, Mudjahed, Lyas , Imad, Moathe, Ameen
– Photos: Nemer, Mudjahed


Flørli, Lysefjord – Agnes Btffn


– The participant: Cane, Pale, Ingvild, Johannes og Karna Krestine, Niels
– Photos: Cane, Agnes, Ingvild

Agnes Btffn and Nemer Sartawi, created a three hours long Performance improvisation “out sourced” in each their living place, Flørli in the Lysefjord Norway and Sarta Palestine, in participation to Performance art Bergen’s project, PAB Open.
A group of artist created a three hours long Performance improvisation on one of the seven mountains close to city of Bergen.
The audience were welcome to participate in both Sarta and Flørli.
http://www.performanceartbergen.no/
Facebook

_________________________________

  • March 14
    Skulptur Landskap Nordland, performance play in relation to the work “Opus for Himmel og Jord” av Odvar I.N

    participant, Niels Noer


2016

19.08
PAB MINI – Kunstgarasjen Bergen

Participants: Anette Friedrich Johannessen, Gillian Carson, Jan Egil Finne, Ingeborg Blom Kaahl, Robert Alda, Susanne Irene Fjørtoft, Agnes Btffn.

photos by Kurt Johannessen, Thor Brødreskift, Synneva Heradstveit

____________________________________

02.08
“Vaisseaux des Anges” – Jarnac Charente – JarGond’Art – France

Participants : Yves Henri, Agnes Btffn
Videos, photos: Catherine Bourgeois, Agnes Btffn Yves Henri.

Rencontre éphémère sur la Charente

“La terre. L’eau rencontre toujours sa limite, la frontière de la terre. La terre hospitalière s’entoure de l’eau qui à la fois l’enferme et désigne d’autres horizons, la ligne d’une autre terre, espérée, redoutée.”

— Forme, état de forme, formation

« Ainsi, toute forme, et c’est fondamental, n’est qu’un état de forme, mais il est des états instables, qui ne s’installent pas, qui glissent dans une sorte de fondu enchaîné permanent, et des états provisoirement stabilisés : ce sont ceux là qu’en règle générale on considère comme des formes, du moins en tant que celles-ci correspondraient à des types, inscrivant comme telles, au sein de la variation infinie, la puissance de l’invariant. Mais pourtant ces états stabilisés d’apparence inerte sont eux-mêmes la trace, ou, plutôt, la mémoire emboutie de leur formation ». (p. 32)

« La forme, tout en adhérent à l’être singulier des choses ou des êtres, a en même temps une existence autonome qui est de l’ordre du concept ou de l’image ou qui du moins regarde vers eux. Ce que l’on peut dire d’un état de forme, c’est qu’il est comme un arrêt sur image » (p. 36).”

… Alain Kerlan -extraits de «Naufragés éphémères, ils s’en sont allés jouer ailleurs» Voir «LE VAISSEAU FANTOME, DE L’OBJET PHILOSOPHIQUE A L’OBJET ESTHETIQUE « Performance artistique et philosophique » Yves Henri, Alain Kerlan Samedi 28 mai, 15h30-17h 1er Gymnase de Rhodes / Salle de Théâtre


17.06
PAB Open Session- Småpudden Bergen

Participants: Anette Friedrich JohannessenHenrik KoppenJan-Egil Finne,  Agnes Btffnنمر سرطاوي (Nemer Sartawi), Pavana Reid.
photos:  Petter Lønningen, Ane Noer Korsjøen, Synnøve Spangelo, Agnes Btffn

.

.

.

.

.

.

.

________________________________________________________